Rozhovor pro Freemusic
(Rozhovor s Ovesem, po chatu, 2006)
Oves (05:27 PM) :
Vy jste vydali kompilaci Out Of Place Artefacts Vol. I, mapující právě česko-slovenskou scénu. V čem se podle tebe liší hudba ze západu a post-komunistických zemí, které, byť se rozdíly smazávají, mají určitý technologický handicap. Má to podle tvého názoru nějaký charakteristický rys?
profen (05:36 PM) :
Problém asi nebude vyloženě v technologiích. Ty se myslím šíří rychle a celoplošně. Rozdíl je spíše v tržním systému. Mám dojem, že zajímavé projekty na západ od nás, se své tvorbě mohou věnovat více času než u nás, protože se jimi uživí. Tudíž mohou dříve dospět k nějakým zajímavým výsledkům. Projekty u nás v tomto nemají příliš na růžích ustláno.
Oves (06:26 PM) :
Pojďme
ke svému novému albu. Hostují na něm Tomáš "Floex" Dvořák , DJ Side,
Narkissos a dokonce i respektovaná Antye Greie aka AGF. Jak se ti podařilo
zkontaktovat posledně jmenovanou a jak taková spolupráce vůbec prakticky
funguje?
profen (06:38 PM) :
Všechny spolupráce proběhly v podstatě přes net. To znamená jmenované jsem oslovil mailem, uploadoval jim moje věci a oni k nim pak dohráli svoji stopu či poslali nazpět svoje samply, které jsem pak smixoval do konečné podoby. S tou AGF to bylo ještě o něco prozaičtější. Vycházel jsem z vokální stopy, kterou dala na net. Jednalo se o skladbu Break Doors z jejího alba Explode (spolu s V. Dealyem). K vokální složce jsem přimíchal některé původní skladby od Doors a pak ji výsledek poslal nazpět. Ona vše schválila a tak mohla skladba vyjít na mém albu s jejím vokálem.
Oves (06:39 PM) :
V čem se z tvého pohledu liší nové album od tvých dosavadních nahrávek?
profen (06:48 PM) :
Možná je o něco eklektičtější ohledně míchání některých stylů, ale v zásadě jde o zvukové koláže vycházející z abstraktních forem dubu či hip-hopu. Použil jsem i některé současnější hudební výrazivo jako lo-fi estetiku a glitchově rozostřené zvuky. Toť, co do formy. Jinak cíl je pořád stejný. Navodit určitou tajemnou atmosféru pro možnost využití posluchačovi vlastní imaginace. Dát mu možnost k proplutí svou vlastní fantazií a bez úhony se vrátit zase zpět. Je to takový zvukový příběh.
Oves (06:48 PM) :
Svoji novou desku chystáš pro netbale Muteme, zatímco minulé sis vydal sám na vlastní značce Mufonic. Z jakého důvodu jsi se rozhodnul právě pro tuhle variantu?
profen (06:55 PM) :
Vzniklo to z důvodů určité stagnace Mufonicu (ne z moji strany) a dočasné přerušení činnosti z osobních důvodů. Víc to nechci rozmazávat. Dal jsem tedy nahrávky k dispozici ostatním spřízněným labelům a jako první se ozval Aleš Černý z Muteme. Dlouho jsem neváhal a rozhodl se pro něj, protože mi přijde, že jeho práce v oboru experimentální elektroniky má smysl a u nás je v podstatě ojedinělá. K tomu bych chtěl ještě dodat, že v současnosti se Mufonic přetransformovává do podoby Maitrejah Recordinx, který by měl na jeho činnost navazovat.
Oves (06:58 PM) :
Jak se díváš na dnešní souboj klasické labely vs. netlabely, kterou jsi nakousnul i ve svém článku na Freemusic? Je to specialita zvláště elektronické scény, nebo si myslíš, že tenhle tenhle trend může rozšířit i do dalších žánrů. Nezkresluje zdejší úhel pohledu na tuhle problematiku to, že u nás stále víceméně nefunguje prodej běžných alb v mp3?
profen
(07:18 PM) :
Osobně mi to nepřijde jako souboj, ale spíše jako určitý posun či vývoj. Prodejnost CD v oboru experimentální elektroniky určitě není uspokojivý, ale takový je celkový trend. Lidi si stále více hudby stahují, protože MP3 formát, je určitě operativnější a rychle dosažitelnější než CD. Ohledně kvality zvuku, si myslím nebude do budoucna už žádný problém (myslím, že vlastně už ani dnes). Takže v případě CD, jde už spíše o sběratelský artefakt či komerční produkt, na kterém může label či autor něco vydělat, což určitě není zcela zanedbatelné. To je ale spíš věc politiky labelů. Pokud jde o filozofickou otázku problému, o samotnou hudbu, co by fenomému. Jde o to, že na netu se hudba osvobodila od svého hmotného nosiče a stává se opět čistě nemateriální a neohraničitelnou. To však někdo asi ještě dlouho nebude moci překousnout, protože, na co si nemůžeme sáhnout, jako by neexistovalo. Jedná se tedy o změnu paradigmatu k přístupu distribuce hudby, který bude patrně nezvratitelný pro všechny hudební žánry.
Oves (07:27 PM) :
Jeden z argumentů obhajujících volné poskytování hudby je to, že hudebníci budou prostředky získávat hlavně koncertováním, což ale zrovna pro tvůrce elektronické muziky není jednoduché. Třeba ty naživo vystupuješ pouze sporadicky, plánuješ to v budoucnu nějak změnit?
profen (07:37 PM) :
Nějaké koncerty se teď chystají. Uvidíme jak to bude v budoucnu. Já beru hudbu dost vizuálně, takže na živo používám autorskou videoprojekci, na které se také podílím. Tahle audio-vizuální propojení mě přijde pro live vystoupení jako ideální.
Oves (07:38 PM) :
Večer v Divadle Archa, na kterém také vystoupíš, je avizovaný jako audiovizuální. Můžeš být trochu konkrétnější, co můžeme očekávat během tvé show?
profen (07:54 PM) :
Jedná se o minimalisticky pojaté abstraktní video. Jsou to spíš takové imprese, dotvářející atmosféru hudby Cosmix Songs. Žádné kungu-fu ani jiné akční scény nečekejte", spíše se vydáme po turistických značkách přímo do objetí hvězdné oblohy.
Oves (07:57 PM) :
Závěrečná otázka: která alba/projekty kromě těch, která jsi propagoval svýma recenzema na Freemusic, tě v poslední době zaujala? Který projekt by jsi rád viděl hrát v České republice?
profen (08:17 PM) :
No myslím, že se mě pár přání už vyplnilo. Viděl jsem Fennesze (ten za nedlouho přijede znovu) i Biosphere, AGF mám taky hodně rád. Určitě zajimavý jsou věci z Ninja Tune či indie hip-hopového Anticonu. Ty se u nás tak moc neukazují, ale tuším, že v přípravě jsou Cinematic Orchestra. Coldcut nás bohužel letos minou. Dobří byli i Sofa Surfers, ale ty se pohybují spíše ve vodách post rocku. Uvítal bych kanadské Deadbeat nebo Akufena. Případně finské veterány jako Pan Sonic nebo Vladislava Delaye. V podstatě tu nikdy nebyl ani klasik žánru z labelu Warp - Aphex Twin či Autechre (ty tuším kdysi davno). A to jsou jen ti nejznámější.